citizen dotcom

Szeretnék mondani valamit, de nem találok szavakat... Ötletek és füstölgések, belekiáltva a nagy magyar pusztába.

Utolsó kommentek

  • ribizlifozelek: Zsenális bejegyzés! (2010.07.28. 18:34) Gerontofil felsőoktatás
  • Periwinkle (aka A 40-es fantomja): @A Nép - Te vagy!: (Először is bocsánat, amiért jópár hónapra beragadt a kommented: csak május 27-... (2010.05.31. 22:38) Éjjeli morfondír
  • A Nép - Te vagy! (törölt): Nagyon jó hogy ezeket így leírtad, mert hiánycikk, de attól tartok, túl komolyan veszed magyar pár... (2010.05.27. 09:29) Éjjeli morfondír
  • Bukowszky: hát ez az. ugyanerre jöttem rá magam is pár hónapja. (2010.05.26. 20:23) Adómanó bekaphatja
  • A Rendíthetetlen Ólomkatona: Azt hiszem, azért túl fogom élni valahogy. (2009.08.31. 05:37) Révpartot ért a gálya - a fantomműtétek alkonya
  • Utolsó 20

Lóvasútat, ezeret!

2009.08.15. 11:58 Periwinkle (aka A 40-es fantomja)

Az oktondi Városlakó elkövette az év eddigi legnagyobb baklövését. Úgy döntött ugyanis, hogy Városlakónéval tervezett balatoni kiruccanásuk helyszínét a Magyar Álomvasutak egyik viszonylatán közelítik meg. Városlakó barátunk vonatsznobnak tekinthető: csak az Intercity jöhet nála szóba. Ennek oka nem könnyelmű urizálás, mindössze arról van szó, hogy gyerek- és kamaszkorában elege lett a rozsdaszagú kocsikból, az évtizedes kosztól ragacsos ülésekből, a lefosott vécékből és a sárgán opálos ablakokból.

Keszthely talán nem nevezhető apró falunak, pláne nyár derekán, megy is ám oda jó vonat! Méghozzá a Helikon Intercity. Eleve gyanús volt a duma, hogy nem kell helyjegy, mivel "A Helikon InterCity vonat kocsijait külföldi vasúttársaság biztosítja, az InterCity komfortot társaságunk nem tudja garantálni, ezért a vonat pót- és helyjegy nélkül igénybe vehető" (by Elvira). Node sebaj, az IC az IC, nem lesz itt gond. Lett.

Az, hogy kapásból 20 perc késéssel indultunk, egy dolog. Hogy ezt megfeszített munkával sikerült háromnegyed órára hizlalni, egy másik. De a Csehország vasúttérképével ékesített, zöldre mázolt marhavagon kivágta a biztosítékot. Kalandos történet sejlik már annak hátterében is, hogy miféle szél fútta a cseh vasutak vagonjait a Keleti pu.-Keszthely vonalra, de laikusként efölött nincs jogunk ítélkezni. Az utazás viszont nem csak térben, de időben is nagy távolságot ölelt fel. Visszatért a gyermekkor: rozsdaszagú fülkék, megvakult ablakok, zsírosan ragadós ülések, reményvesztett várakozás nevenincs állomásokon. Ez eddig mind rendben, de miért kell ezt a szánalmat nagyképűen Helikon Intercity vonatnak nevezni?!

Hazafelé részben helyreállt a rend: már nem IC-vel utaztunk (pontosabban: már nem volt merszük annak hívni), helyette magyar, egylégterű (fülke nélküli) kocsik voltak, egész szépen felújítva, számozott ülésekkel. (A szervezés csodája, hogy a Helikon IC számozatlan, cseh zabivagonokkal közlekedik, egy mezei gyorsvonat viszont IC-szerű kocsikkal.)

Természetesen a 20 perc késés már induláskor összejött, sőt volt az 25 is, a lényeg, hogy késő este, majd' egy órával a tervezett érkezés után döcögtünk be a Délibe. Talán részben a késésünknek köszönhető, részben a szervezetlenségnek és a többi vonat késésének, mindenesetre álltunk. Sok helyen, és sokat. Volt szakasz, ahol elégedetten konstatáltuk: kb. százzal döngetünk. Talán nem volt annyi, mindenesetre a pályaszéli táblák megengedték nekünk. Ám nem sokkal utána mintha megálltunk volna: elértünk egy olyan szakaszt, ahol 20 km/h volt a maximális sebesség. Minek az a nagy rohanás... A csúcs az volt, mikor gyorsvonatunk 10 percet állt a nagytétényi állomáson, hogy elengedje... a Martonvásárra közlekedő személyvonatot!

Most, hogy újra beleszimatolhattam az Álomvasutak elmúlás-illatú levegőjébe, eljátszott velem pár gondolat.

  1. Az IC miért nem lehet IC? Miért kell egy szétesés szélén álló, késős-piszkos-görbe_fáknál_várakozós gyorsvonatot Helikon IC-nek nevezni? Jól mutat a menetrendben? Elmondhatjuk, hogy Keszthelyre is jár Intercity?

  2. Miért nem lehet felszámolni a 20-as 30-as lóvasút színvonalú pályaszakaszokat? Miért nem lehet először ezeket felújítani, legalább az olyan frekventált szakaszokon, mint főváros-Balaton? Miért nem hozzák rendbe legalább annyira, hogy 60-80 km/h-val mehessen az a szerencsétlen vonat? Miért nem ez a legeslegelső? Szédületes lenne a hatás, érdemes kiszámolni, mondjuk Öveges professzor stílusában.

  3. Akkor jöjjön egy kis matek, szöveges feladat. Ha egy vonat 190 km-t tesz meg 3 óra 32 perc alatt, akkor (A) mennyi az átlagsebessége? (B) egy 53,8 km/h-s átlagsebességgel araszoló roncsot hogy van képük gyorsvonatnak hívni? (C) ha a vonat 40 percet késik (ennyivel nő a menetideje), akkor 45,2 km/h-s átlaggal küzdi le a 190 km-t. Tudsz-e olyan, 2009-ben is használatban lévő tömegközlekedési eszközt, mely ennél lassabb?

  4. Végül a kedvencem: miért hívják gyorsvonatnak (sőt IC-nek) azt a vonatot, ami bevár minden szemből érkező személyt, piroskát és arra tévedő kézihajtányt?

 

Szólj hozzá!

Címkék: tömegközlekedés hazai gagyi álomvasutak

A bejegyzés trackback címe:

https://cido.blog.hu/api/trackback/id/tr811310903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása